5 favoriete limiter-plug-ins (+ tips) — Pro Audio Files

Artikel Inhoud

In 1935 ontwierp ingenieur Al Twone een audioverwerkingseenheid die een compressor met een automatische versterkingsregeling combineerde met een piekbegrenzer. Hij noemde zijn creatie PROGAR, of Program Guardian. Hoewel het meer dan tien jaar duurde om patent te krijgen, verkocht Twone het uiteindelijk aan de Langevin Company, die vervolgens de eenheden produceerde en verkocht. Talloze andere bedrijven, waaronder: Universele audioGeneral Electric en CBS Audimax ontwierpen en verkochten piekbegrenzers, die later een van de belangrijkste soorten audioprocessors werden.

Limiters kunnen voor verschillende taken worden gebruikt, en hun belangrijkste kenmerk is dat ze voorkomen dat een audiosignaal boven een bepaald plafond komt. “Brickwall”-begrenzers werken door ongelooflijk hoge ratio’s op te nemen – waardoor de gebruiker in wezen het plafond op ongeveer -0,3 dBFS kan instellen en vervolgens dat plafond kan “indrukken” door de drempel te verlagen. Deze praktijk, samen met andere soorten verwerking, waaronder liberale toepassingen van additieve egalisatie, verzadiging en clipping, leidde tot de luidheidsoorlog, die ondanks de integratie van luidheidsnormalisatie in streamingdiensten voortwoedt. Terwijl mastering-technici verschillende middelen gebruiken om hun werk te meten, is Loudness Units Full Scale (LUFS) een belangrijke maatstaf die het niveau van een muziekstuk over de hele duur van het muziekstuk middelt. Zolang muzikanten muziek maken, willen ze dat hun eigen muziek wordt gehoord boven de concurrentie, en beperking is een van de meest effectieve hulpmiddelen om muziek op een competitief niveau te krijgen.

Tegenwoordig zijn er talloze betaalbare, geweldig klinkende softwarebegrenzers. Dit is wat ik zoek in een limiter plug-in:

Transparante geluidskwaliteit

Vooral als je programmamateriaal in competitief luid gebied duwt (denk aan alles voorbij -10 LUFS), hebben limiters de neiging om transiënten te beïnvloeden, ze beginnen de integriteit van de mix te verminderen en ze introduceren zelfs merkbare vervorming bij overmatig gebruik.

Ware piekdetectie

Bepaalde meters zijn ontworpen om pieken binnen het digitale domein weer te geven, maar hielden geen rekening met pieken tussen monsters die zouden kunnen optreden zodra digitale audio naar analoog is omgezet. Modernere limiter-plug-ins hebben echte piekwerking, zodat u weet dat uw uiteindelijke uitvoer vrij zal zijn van deze vervelende pieken.

Dithering

Bekijk dit uitstekende artikel voor een grondiger overzicht van dithering. Maar om kort te zijn: er kunnen ongewenste vervormingen en artefacten optreden bij het converteren van een bestand met een hogere resolutie naar een lagere (denk aan een resolutie van 24 tot 16 bits). Dithering, een vorm van ruis op laag niveau, kan worden toegevoegd aan een digitaal audiobestand omdat het wordt weergegeven naar een lagere bitdiepte om die artefacten te maskeren.

Net als bij echte piekmogelijkheden, hebben veel moderne limiter-plug-ins dithering-opties. Het is geen dealbreaker als het ontbreekt, aangezien er stand-alone dithering-tools zijn, maar het kan zeker geen kwaad om dit nuttige en belangrijke proces binnen de limiter zelf te vinden.

Visuele feedback

Hoewel niets belangrijker is dan sonics, is meting een essentieel facet van mastering. De beste limiter-plug-ins leveren visualisaties van hoe de processor versterkingsreductie toepast, de tijdelijke en geïntegreerde luidheid van het programmamateriaal zodra de beperking is toegepast en meer.

Oversampling

Bekijk voor meer informatie dit geweldige artikel van Phil Mantione, maar in wezen is oversampling het verwerken van audio met een groter veelvoud van de samplefrequentie dan waar je DAW momenteel aan werkt. Meestal wordt dit gedaan in een poging om de algehele prestaties en geluidskwaliteit van plug-ins te verbeteren. Het is een CPU-intensief proces, maar in veel situaties zijn de resultaten onmiskenbaar. Tal van recent uitgebrachte plug-in-processors zijn in staat tot oversampling, inclusief limiters.

Hier is een overzicht van enkele van mijn favoriete limiter-plug-ins en hoe ik ze gebruik bij het masteren:

De originele Pro-L en zijn opvolger hebben me geholpen om een ​​betere mastering engineer te worden. FabFilter-plug-ins bieden ongeëvenaarde visuele feedback, en dit is vooral belangrijk voor het precieze werk dat wordt gedaan met behulp van een limiter.

Pro-L 2 levert in dit opzicht schoppen op. Het beschikt over: echte piekniveaumeters en uitgebreid luidheidsmeting met ondersteuning voor de EBU R128, ITU-R BS.1770-4 en ATSC A/85 standaarden.

Dit alles zou voor niets zijn als het ding niet ongelooflijk klonk, maar gelukkig klinkt Pro-L 2 net zo verbluffend als het eruit ziet. Met acht unieke beperkende algoritmen, elk met hun eigen doel, is het een ongelooflijk veelzijdige audioprocessor. Met meerkanaalsweergave die zijn weg vindt naar streamingplatforms, maakt het feit dat Pro L-2 Dolby Atmos 7.1.2 ondersteunt het een geavanceerde oplossing voor de laatste beperkende taken.

Mastering-tip

Houd shift ingedrukt terwijl je de versterking verhoogt om tegelijkertijd het uitgangsniveau van Pro-L 2 te verlagen. Niveau-aanpassing helpt om te voorkomen dat je wordt misleid door de denkfout “luider is beter” en hoort wat er daadwerkelijk met je signaal gebeurt bij het beperken, vooral wanneer op een agressieve manier beperken.

Het assortiment plug-ins van Steven Massey worden over het algemeen (en helaas) uitgeslapen. ik gebruik de DRT-drumvervangingstool op vrijwel elke mix, TapeHoofd was een van de eerste geloofwaardige tape-saturators en de THC-vervormingspedaal is nog steeds een van mijn go-to-oplossingen voor grommende bas. Onnodig te zeggen dat ik deze minder bekende plug-ins elke kans die ik krijg aanbeveel. De L2007 Mastering Limiter klinkt fantastisch en ik gebruik hem nu al meer dan tien jaar. Er zijn bedieningselementen voor drempel en output, een modusselector (opties zijn luid, zacht, soepel en levendig), evenals een releasetijdselector met normaal, snel, gemiddeld en langzaam als opties.

Mastering-tip

Door het gebrek aan visuele feedback en dither, zet ik de L2007 over het algemeen niet in als laatste limiter bij het masteren. Maar ik ben een voorstander van het gebruik van begrenzers in serie voor meer sonische transparantie, dus ik zal vaak een exemplaar van de Massey-begrenzer gebruiken, gevolgd door iets als de Pro-L 2, die me vertelt wat ik moet weten over LUFS wanneer het tijd is voor definitieve afdrukken.

Massey L2007

Sonnox en hun lijn babyblauwe Oxford-processors worden regelmatig in mijn studio gebruikt tijdens productie, mixen en masteren. Hoewel veel van de Oxford-producten niet alle toeters en bellen hebben die te vinden zijn in modernere plug-ins, klinken ze ongerept, zijn ze gemakkelijk te gebruiken en bevatten ze zelfs enkele stiekem goede functies die ik merk dat ik mis bij het gebruik van concurrerende software. De Limiter V3 heeft drie secties:

  1. De ingangssectie heeft bedieningselementen voor drempelwaarde en ingangsversterking.
  2. Het pre-process gedeelte heeft bedieningselementen voor aanval, loslaten, zachte knie en een auto-gain-knop.
  3. Het uitvoergedeelte heeft schuifregelaars voor verbetering (curve) en uitvoerafsnijding.

In de buurt van de uitgang bevinden zich ook verschillende knoppen die zijn bedoeld om de echte piekmogelijkheden van de limiter te regelen, evenals opties voor dithering.

ADVERTENTIE

Mastering-tip

Als je aanwezigheid, impact en een beetje low-end nadruk aan je programmamateriaal wilt toevoegen, is de Enhance (curve) slider als een cheatcode. Sommige versterkers hebben de neiging om hard te klinken en het stereobeeld uit te smeren, maar de verbeteringsfunctie op de Oxford Limiter V3 blijft muzikaal – zelfs als ze tot het uiterste worden geduwd.

Sonnox Oxford-begrenzer

Brainworx werkte nauw samen met enkele van ‘s werelds beste mastering-ingenieurs en heeft twee jaar lang bx_limiter True Peak ontwikkeld. Gedurende deze tijd hebben ze de sonische implicaties van echte piekpreventie overwogen, wat altijd meer een preventieve maatregel is geweest waarvan gebruikers klaagden dat ze bijdroegen aan negatieve sonische artefacten.

Mastering-tip

Naast ongerepte beperkende mogelijkheden, heeft bx_limiter True Peak een handvol sonische zoetmakende bedieningselementen die ingenieurs helpen de best mogelijke meester te bereiken. Voorkom dat extreem lage en hoge frequenties de limiter te hard laten werken door de ingebouwde laag- en hoogdoorlaatfilters te gebruiken. Bovendien is de unieke basisregeling een toonvormend hulpmiddel dat de basis van het signaal verhoogt of verlaagt voordat het de begrenzertrap raakt. Het kan worden gebruikt om subtiel en muzikaal te focussen op de lage kant van je materiaal voordat er enige beperking wordt toegepast.

Brainworx bx_limiter_True_Peak

Gevonden binnen de spelveranderende plug-insuite die een revolutie teweegbrachten in mastering in the box zijn de Maximizer- en Vintage Limiter-modules. In combinatie met de andere Ozon-processors, waaronder de Equalizer, Imager en Spectral Shaper, kunnen deze tools heldere, dynamische en competitief luide resultaten genereren. Zowel de Maximizer als de Vintage Limiter hebben echte piekbeperkende opties om digitale overs te voorkomen.

Het hart van de Maximizer is iZotope’s Intelligent Release Control (IRC), die meerdere modi heeft die verschillend reageren op programmamateriaal. Het is raadzaam om met de verschillende modi te experimenteren om degene te vinden die perfect bij je muziek past. De Maximizer beschikt ook over plafond- en drempelschuifregelaars die kunnen worden gekoppeld om te voorkomen dat u voor de gek gehouden wordt door de waargenomen volumeverhoging die optreedt bij het verlagen van de drempel. Er is ook een karakterschuifregelaar die verandert hoe snel de Maximizer reageert, evenals een stereo-onafhankelijkheidssectie met transiënt- en sustainregelaars die kunnen worden aangepast om het stereobeeld van het bronmateriaal zo goed mogelijk te dienen.

Voor een kleurrijkere benadering van de laatste beperkende taken is er de Vintage Limiter-module. Het is gemodelleerd naar de klassieker Fairchild 670 limiter, bekend om zijn rijke, soepele compressie. Net als bij de Maximizer heb je koppelbare plafond- en drempelschuifregelaars, evenals analoge, buis- en moderne modi. Elk van deze zal een iets andere smaak van harmonische inhoud en compressie aan het materiaal geven. Bovendien biedt de scrollende golfvormweergave van de versterkingsreductie-tracemeter nuttige visuele feedback in realtime.

Beheerstips

Zoals ik eerder al zei, gebruik ik soms meerdere begrenzers, die elk een lichte versterkingsreductie opleveren, in plaats van een enkele plug-in die is belast met het afhandelen van meer. Als het goed wordt gedaan, kunnen de resultaten transparanter zijn, met meer impactvolle overgangen. Probeer zowel de Maximizer als de Vintage Limiter te gebruiken in de volgorde waarin het nummer het beste past.

Daarnaast staat Ozone bekend om zijn handige Master Assistant-functie, die je track analyseert en suggesties doet voor verwerking op basis van een geavanceerd algoritme. Hoewel ik deze functie af en toe gebruik, al was het maar om te zien wat het suggereert, heb ik de gewoonte ontwikkeld om mijn monitoren helemaal naar beneden te draaien, omdat de assistent soms de drempel naar beneden haalt, wat resulteert in een tijdelijke (maar drastische) verhoging van het volume.

ozon-9-module-vintage-limiter

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

Leave a reply

Bassified.nl
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart