Artikel Inhoud
Net zoals klassieke componisten regels zouden schrijven waarin meerdere instrumenten dezelfde noten tegelijkertijd zouden spelen voor extra dikte en textuur, werd het verdubbelen van tracks (vooral zang) een meer algemeen gebruikt effect in de context van populaire muziek, omdat technologische vooruitgang overdubbing mogelijk maakte. Bij het produceren van muziek zal ik overwegen of het nummer een dubbele stem nodig heeft en de zanger verzoeken het stuk meerdere keren op te nemen.
Strategieën bij het opnemen
Als je aanwezig bent voor de opnamesessie, is het misschien de moeite waard om je aanpak aan te passen bij het volgen van de verdubbelde stem. Misschien wil je een andere microfoon gebruiken of de zanger zelfs een paar stappen terug van de microfoon laten doen om de kamer wat meer te laten ademen. Soms is een vocale verdubbeld met exact hetzelfde gevoel voor ruimte en timbre echter het beste.
Bij het bewerken
Omdat ik meestal veel vocale takes opneem en vervolgens een laatste master-zangtrack compileer, of “comp”, kan ik uit de ongebruikte takes een verdubbelde uitvoering construeren. We houden van kleine verschillen in toonhoogte en timing, maar als de verschillen te groot zijn, kan het algehele geluid als slordig en ongericht worden ervaren.
Als je niet het voordeel van software-ondersteuning hebt, kun je timingproblemen oplossen door de golfvorm te bewerken – pauzes te maken en vervolgens medeklinkers en klinkers te verschuiven om perfecter op elkaar te zijn afgestemd. Vanwege de aard van hoe frequentie visueel wordt weergegeven, verschijnen sissende componenten van spraak (en zang) als wat ik “fuzzies” zou noemen en de niet-sissende delen lijken meer op “blobs”. Bij het bewerken lijn ik de blobs en fuzzies zorgvuldig uit. Als een passage bijvoorbeeld met meer sustain wordt gezongen, pas ik een fade toe op de verdubbelde laag zodat deze in harmonie eindigt met de eerste.
Als je niet de tijd en het geduld hebt voor de verveling van het handmatig uitlijnen van blobs en fuzzies, zijn er enkele ongelooflijke software-alternatieven – met name de revolutionaire VocAlign van Synchroonkunsten. VocAlign is beschikbaar in de vlaggenschip Ultra en meer betaalbare Project-versies en helpt technici in zowel muziek als postproductie om snel meerdere vocale uitvoeringen te matchen. Ultra is in staat om zowel toonhoogte als tijd aan te passen. De resultaten worden razendsnel bereikt en klinken ongelooflijk transparant – vrij van ongewenste artefacten.
Het gebruik van VocAlign is wonderbaarlijk eenvoudig. Leg een “gids” -signaal vast met de juiste timing en toonhoogte, en leg vervolgens een “dub” -signaal vast om te worden uitgelijnd met de gids. VocAlign doet al het zware werk, voert de uitlijning uit en genereert en plaatst vervolgens een nieuw uitgelijnde dub in uw DAW.
In de mix
De mix van een nummer kan er baat bij hebben om op bepaalde momenten alleen de dubbele stem te hebben. Het is een geweldige manier om contrast, breedte en textuur aan de mix toe te voegen. Net als mijn punt over het gebruik van enigszins contrasterende technieken bij het opnemen van dubbels, zou je misschien willen proberen het dubbel op een andere manier te verwerken tijdens het mixen. Experimenteer met hoog- en laagdoorlaatfilters, verschillende EQ-curven en compressieniveaus en ongelijke toepassingen van verzadiging en op tijd gebaseerde effecten. Pannen en de relatieve balans van de meerdere delen is natuurlijk ook het overwegen waard. Experimenteer met beide lagen recht omhoog in het midden op hetzelfde niveau en probeer vervolgens beide delen symmetrisch weg van het midden te verschuiven.
Alternatieven voor plug-ins
Voor als je op de dag van opname niet meerdere vocale takes hebt vastgelegd, zijn er verschillende uitstekende plug-in-opties beschikbaar om het verdubbelingseffect te simuleren. Hieronder staan enkele van mijn favorieten en hoe ik ze zou kunnen gebruiken bij het mixen:
1. Sonnox VoxDoubler
Beschikbaar als twee afzonderlijke plug-ins die specifieke vocale verdubbelingstaken afhandelen, de Sonnox VoxDoubler is natuurlijk klinkend, onberispelijk ontworpen en gemakkelijk te gebruiken. De gelikte gebruikersinterface heeft grote knoppen en gemakkelijk af te lezen parameters.
De plug-in Widen maakt twee nieuwe monostemmen en pant deze naar links en rechts van de originele bron. Zoals de naam al aangeeft, is het effectief in het verbreden van een mono-prestatie. Het beschikt over bedieningselementen voor mix, breedte, diepte en toon, plus een humaniserende sectie met knoppen voor timing en toonhoogte.
De plug-in Thicken creëert een nieuwe stereo dubbele stem en overlapt deze met de originele bron, waardoor het ideaal is voor het emuleren van het effect van het twee keer zingen van hetzelfde gedeelte. De bedieningselementen zijn identiek aan de plug-in Widen, met uitzondering van een stereospreidingsregeling in plaats van de breedteknop.
Mixtip
Widen en Thicken doen op spectaculaire wijze waar ze voor bedoeld zijn, door natuurlijk klinkende vocale dubbels te creëren zonder te hoeven overdubben. Of het nu mannelijk, vrouwelijk, lead, back-ups of ad libs zijn, deze plug-ins leveren. Dat gezegd hebbende, wees niet verlegen om ze op je terugkeersporen te proberen. Ik heb enig succes gehad door ze op reverbs en vertragingen in te voegen voor een beetje extra diepte en textuur.
2. Geluidsspeelgoed Microshift
Gebaseerd op de Eventide H3000 en AMS DMX 15-80s hardware pitch shifters, Microshift (die wordt geleverd met de meer uitgeklede Little Microshift) verbreedt het originele signaal en beschikt over bedieningselementen voor mix, focus (waarmee je breedte kunt toevoegen aan een specifieke frequentie bereik), drie verschillende stijlen die het geluid anders verspreiden en kleuren, evenals detuning & delay.
Mixtip
Als ik een enkele plug-inbundel kies om naar een onbewoond eiland te brengen (ervan uitgaande dat ik elektriciteit heb), is het moeilijk om Soundtoys tegen te spreken. Alleen al het Effect Rack is de toegangsprijs waard. Als u Microshift binnen Effect Rack gebruikt, experimenteer dan met de volgorde van de effecten. Het voor zoiets als de Decapitator plaatsen klinkt aanzienlijk anders dan wanneer je het erna zou plaatsen.
3. Golven Reel ADT
Onderschreven door Abbey Road, de onvergelijkbare opnamestudio waarin het originele effect werd uitgevonden, geeft Waves Reel ADT (afkorting van kunstmatige dubbele tracking) gebruikers toegang tot een emulatie van het geluid dat werd gebruikt op enkele van de meest bekende Beatles-opnames. Op een vroege ochtendrit naar huis na het werken aan een Beatles-sessie, dacht ingenieur Ken Townsend na hoe hij de verveling van het opnemen van vocale dubbels kon vermijden, een proces dat notoir veracht werd door John Lennon. Zijn oplossing: de primaire bandmachine aansluiten op een tweede recorder, die bij gebruik in combinatie met een variabele snelheids- of “varispeed” -regeling de toonhoogte van een stem enigszins kan veranderen. Deze ingenieuze techniek vond zijn weg naar verschillende nummers op het meesterwerk ‘Revolver’ uit 1966 van de band.
Waves heeft hier uitstekend werk geleverd met de gebruikersinterface, door iets te creëren dat de originele uitrusting eer aandoet die Abbey Road gebruikte om het ADT-effect te genereren. De plug-in heeft aparte secties voor de source (SRC) en ADT-signalen, met onafhankelijke bedieningselementen voor pan, drive, mute, polariteit en niveau. De dikke varispeed-knop in het midden kan worden bediend met een interne LFO met bereik, snelheid, vorm en synchronisatie, of kan door de gebruiker worden bediend in de aanraak- of vergrendelingsmodus.
Afhankelijk van hoe je ADT instelt, kan de geluidskwaliteit schoon en subtiel zijn of gek en verzadigd. Hoewel het natuurlijk fantastisch is op zang, is het een interessant textuureffect op vrijwel alles, inclusief akoestische en elektrische gitaar, piano, strijkers, hoorns en zelfs percussieve bronnen zoals drums en tamboerijn.
ADVERTENTIE
Mixtip
Wijs de varispeed-knop toe aan een fysieke knop op uw MIDI-controller en schrijf in automatisering. Het is ongelooflijk leuk en helpt je de vindingrijkheid en muzikaliteit van de legende zelf, Ken Townsend, te waarderen.
4. iZotope vocale verdubbelaar
iZotope ontwikkelt producten die boordevol handige functies zitten voor de moderne muziekmaker, in welk productiestadium je ook zit. Instrumenten zoals Iris & Vocalsynth zijn enorm creatieve tools om te schrijven, Neutron is een ongeëvenaarde set processors om te mixen en Ozone veranderde het spel voor in-the-box mastering. Dat gezegd hebbende, brengen ze af en toe een uitgeklede, no-nonsense plug-in helemaal gratis uit, en dat is precies wat ze hebben gedaan met Vocal Doubler.
De plug-in heeft slechts drie bedieningselementen: scheiding voor hoe “in de tijd” het verdubbelde signaal is met het origineel, variatie om subtiele toonhoogtefluctuaties toe te voegen aan het dubbele en de hoeveelheid die meer van het effect toevoegt aan het originele signaal. Er is ook een optie met alleen effect als je het originele signaal niet wilt horen.
Mixtip
Een van mijn favoriete manieren om vocale verdubbeling in te zetten, is door het alleen toe te passen op een bepaald deel van het nummer – misschien op de refreinen om dikte en energie aan de stem toe te voegen, of misschien tijdens de brug om een gevoel van geluidscontrast met de rest te creëren van het lied. Soms is minder meer, en ik raad aan om op zijn minst spaarzaam te proberen dubbel te gebruiken in een poging om de momenten dat je het effect gebruikt des te zinvoller te maken.
5. Golvenverdubbelaar
Hoewel deze plug-in van Waves onmiskenbaar een beetje lang in de tand wordt en zou kunnen profiteren van een UI-upgrade die vergelijkbaar is met wat sommige van hun andere plug-ins hebben ontvangen, is het nog steeds een bruikbare processor voor elementaire verdubbeling en zelfs harmoniserende vocale delen. Het bestaat al lang genoeg en is daarom op zoveel platen gebruikt dat het een herkenbaar geluid heeft en een handvol dingen uitzonderlijk goed doet.
Aan de bovenkant van de plug-in bevinden zich afzonderlijke bedieningselementen en displays voor stereospreiding, volume van de dubbels, ontstemming en een equalizer die alleen de dubbels beïnvloedt. Gebruikers kunnen het signaal tot vier keer repliceren, en er zijn per-stem-bedieningselementen die fijne aanpassingen van de verdubbelde geluiden mogelijk maken. De bedieningselementen omvatten aan/uit, versterking, pan, vertraging (0 tot 100 ms), feedback, octaver, ontstemming en modulatiediepte en -snelheid.
Mixtip
Waves Doubler heeft geen wet/dry blend, dus als je het effect parallel wilt gebruiken, moet je het op een hulpspoor plaatsen en er een signaal naar sturen. Afgezien van het lichte ongemak, werkt het op deze manier heel goed en ik raad aan om het te proberen als je een subtielere toepassing van het effect wilt.
creditSource link